Algemene informatie

Algemene voorwaarden en aanvullende info.


Keurmerk Touringcarbedrijf
Reis veilig, kies het Keurmerk Touringcarbedrijf! Veilig, comfortabel en milieubewust. Zo wilt u met vakantie en daarom kiest u voor een Keurmerk Touringcarbedrijf.  Speciaal-Busreizen.nl, werkt uitsluitend met touringcarbedrijven die een keurmerk hebben: het Keurmerk Touringcarbedrijf of het ISO 9001:2008 veiligheidscertificaat.

 

 

Als u bij Speciaal-Busreizen.nl in de touringcar stapt, bent u verzekerd van het volgende:
• Het touringcarbedrijf werkt volgens de strenge Keurmerk Touringcarbedrijf regels
• Elk half jaar wordt het touringcarbedrijf daarop gecertificeerd
• Uw chauffeur beschikt over de vereiste diploma’s, ruime ervaring en wordt iedere 5 jaar onderworpen aan een Rijvaardigheidsanalyse door CCV-CBR
• De regels voor rij- en rusttijden worden strikt nageleefd
• De touringcar voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van veiligheid
• Mocht er onverhoopt iets misgaan: uw keurmerkbedrijf is adequaat verzekerd

Touringcar
Speciaal-Busreizen.nl streeft ernaar om alle aangeboden reizen uit te voeren met Up-to-date touringcars, die zijn voorzien van: dubbele beglazing, toilet aan boord, koelkast, koffiezetapparaat, 2 passagiersdeuren aan de rechterzijde, luchtvering, stereo geluidsinstallatie en airconditioning. In voorkomend geval kan hier soms van worden afgeweken.

Roken in de bus
Er is een wettelijk verbod op roken in de bus. Voor rokers is er uiteraard de mogelijkheid tijdens de stops in de buitenlucht te roken.

Rouleren in de bus
Wij kennen geen vaste plaatsen in onze touringcars. Eenmaal per dag schuift iedere passagier een plaats op, zodat iedereen een keer voorin en achterin heeft gezeten. Uw chauffeur zal u vertellen hoe dit systeem precies in zijn werk gaat.

Bagage
Aangezien u zelf uw bagage kent, bent u hiervoor verantwoordelijk. Let er dus zelf op dat de chauffeur uw bagage in de bagageruimte plaatst en neemt u daarna plaats in de bus. Per persoon mag u één koffer/reistas (van max. 80 x 50 x 35 cm en max. 20 kg) meenemen en daarnaast één stuks handbagage (van max. 60 x 35 x 15 cm en max. 5 kg). Vergeet u niet de kofferlabels, die u tegelijk met de opstaplijst ontvangt, aan uw bagage te bevestigen. Bagage die zich gedurende de nacht in de onbeheerde bus bevindt, is niet verzekerd. Indien u tijdens de overnachtingen uw bagage in de bus laat staan, is dit uitdrukkelijk voor uw eigen verantwoording. Wij adviseren u de bagage ‘s nachts uit de bus te halen. 

Medicijnen? Recept mee!
Natuurlijk zorgt u ervoor dat u voldoende medicijnen voor de gehele reistijd bij u heeft. Toch raden wij u aan een kopie van uw recept voor deze medicijnen mee te nemen, zodat u bij verlies of diefstal van uw medicijnen over het juiste recept beschikt om nieuwe aan te schaffen. Neemt u uw medicijnen mee in uw handbagage!

Grens-/reisdocumenten
U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de juiste reisdocumenten. U dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort of identiteitskaart en voor bepaalde reizen moet uw paspoort nog 3 of 6 maanden na thuiskomst geldig zijn; let hier goed op! Hou ook rekening met landen waar u doorheen reist of eventueel op excursie gaat.
Hebt u geen Nederlands reisdocument, dan dient u zelf bij de desbetreffende instanties te informeren of uw buitenlandse document een geldig reisdocument is voor het land van bestemming.
Zorgt u ervoor dat u uw grensdocumenten in uw handbagage heeft?

Toestemming reizen formulier
Reist u met, of als minderjarig kind (tot 18 jaar) naar het buitenland, dan zijn er extra regels en vaak uitgebreide controles aan de grenzen. Wij adviseren u om u hier goed over in te lezen en de juiste grensdocumenten mee te nemen. U bent hier zelf verantwoordelijk voor. Op de website http://www.kinderontvoering.org kunt u informatie vinden en het ‘toestemming reizen formulier’ dat op u van toepassing is, downloaden.

Minimum aantal deelnemers
Het minimum aantal deelnemers is 25 personen per reis. Wij behouden ons het recht voor de reis kosteloos te annuleren indien het minimum aantal niet kan worden gerealiseerd. Voor dagtochten wordt u uiterlijk 1 week voor vertrek op de hoogte gesteld. Voor de 3- en 4-daagse reizen wordt u uiterlijk 2 weken voor vertrek op de hoogte gesteld, bij de 5-daagse reizen (of meer) wordt u 3 weken voor vertrek op de hoogte gesteld. Bij annulering van onze zijde wordt u een alternatief aangeboden. Dezelfde reis op een andere vertrekdatum, dan wel een andere bestemming op dezelfde vertrekdatum. Kunt of wilt u geen gebruik maken van het door Speciaal-Busreizen.nl aangeboden alternatief, dan worden de door u betaalde reisgelden volledig teruggestort.

Prijzen

Bij boeking van een dagtocht, evenement reis, concert of musical berekenen wij € 3,50 administratiekosten, tenzij anders vermeld. Bij meerdaagse reizen berekenen wij (€ 20,- per kamer) reserveringskosten en Calamiteitenfonds (€ 2,50 per boeking) en per persoon op basis van bezetting in een 2-persoonskamer, tenzij anders vermeld. Alle gepubliceerde prijzen zijn onder voorbehoud. Gedurende het seizoen kunnen de prijzen fluctueren. De fluctuerende prijzen zijn gebaseerd op basis van vraag en aanbod. Het kan voorkomen dat reizen middels een prijsverlaging goedkoper worden aangeboden in de nieuwsbrief, advertenties en op de website dan eerder gepubliceerd in de brochure, om het minimum aantal deelnemers te behalen en zo de reis te kunnen uitvoeren. Er zal geen restitutie van het prijsverschil plaatsvinden voor reeds gemaakte boekingen, hoe vervelend dit ook kan zijn. Prijzen kunnen ook naar boven worden aangepast wanneer Speciaal-Busreizen.nl bijvoorbeeld extra hotelkamers duurder moet inkopen voor een veelgevraagde reisdatum. Het kan dus voorkomen dat reizigers voor eenzelfde reis verschillende reissommen hebben betaald.

Kortingscodes
Kortingscodes zijn niet geldig op reeds geboekte reizen en i.c.m. andere kortingen.

(Aan)betaling
Aanbetaling is bij Speciaal-Busreizen.nl niet verplicht. De volledige reissom dient uiterlijk 6 weken voor vertrek door Speciaal-Busreizen.nl  ontvangen te zijn. Uitzondering hierop zijn Formule 1 reizen waar een aanbetaling voor de tickets is vereist van € 200,- per ticket.

Wat is een aanvraagboeking? Kan ik deze opzeggen?
Een aanvraagboeking is een opdracht door de reiziger aan de reisonderneming om een reis te reserveren die niet (in zijn geheel) voorradig is en waarvan nog niet duidelijk is of deze beschikbaar komt. De reiziger is aan de opdracht gebonden, tenzij de reis niet beschikbaar komt dan wel beschikbaar komt maar tegen een hogere prijs. De reiziger kan, als de reis beschikbaar komt tegen een hogere prijs, de reisorganisator niet houden aan de prijs van de aanvraag. Binnen de looptijd van de aanvraag is opzegging van een aanvraagboeking alleen mogelijk tegen betaling van annuleringskosten. 

 

Geldigheidsduur offerte

Al onze (vrijblijvende) offertes hebben een geldigheidsduur van 30 dagen.

Brandstofkosten
Speciaal-Busreizen.nl behoudt zich het recht voor de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (inclusief brandstofkosten), de verschuldigde belastingen of heffingen.

Verzekeringen
Neem het zekere voor het onzekere en regel van tevoren een goede reis- en ongevallenverzekering. Al vanaf enkele euro’s per dag bent u prima verzekerd. Schade die door een reisverzekering kan worden gedekt, kunt u nooit op Speciaal-Busreizen.nl verhalen. Een reden te meer dus om een goede verzekering af te sluiten! Ook contant geld kan meeverzekerd worden. Indien u geen verzekering heeft afgesloten, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor de financiële gevolgen.


Mindervaliden
Wanneer u een scootmobiel, rolstoel of rollator meeneemt, dient u dit bij boeking door te geven (verplicht). Wij gaan er wel vanuit dat u zelfstandig de touringcar in en uit kan stappen. Een rolstoel of rollator dient inklapbaar te zijn. Het in- en uitladen van inklapbare scootmobiels doet u samen met de chauffeur. Helaas is het voor de chauffeur niet toegestaan de scootmobiel alleen in en uit te laden, dit vanwege de Arbowetgeving. U dient er rekening mee te houden dat diverse locaties moeilijk te bereiken zijn met een rolstoel/rollator/scootmobiel, niet alle hotels 'rolstoelvriendelijk' zijn en dat rondreizen en stedentrips vaak niet, of minder, geschikt zijn.

Preferenties
Indien u bij boeking een voorkeur (preferentie) opgeeft met betrekking tot uw reis of verblijf (zoals bijvoorbeeld kamers naast elkaar of kamers zo laag mogelijk) dan zullen wij proberen dit te verwezenlijken. U zult begrijpen dat wij u nooit kunnen garanderen dat uw voorkeur gehonoreerd wordt, omdat wij afhankelijk zijn van de uiteindelijke dienstverlener, zoals bijvoorbeeld een hotelier.

Diëten
Indien u een dieet heeft, dient u dit bij boeking kenbaar te maken. Wij kunnen niet garanderen dat uw dieetwensen altijd correct worden uitgevoerd, maar wij zullen daar wel ons uiterste best voor doen. Eventuele extra kosten voor uw dieet dient u ter plaatse te voldoen. Bespreekt u uw wensen ook met uw chauffeur/reisleider; hij zal u met raad en daad terzijde staan.

Opties
Indien u een optie neemt op een reis, dan is deze voor 5 werkdagen geldig. Zonder tegenbericht wordt de optie na 5 werkdagen omgezet naar een definitieve boeking. Een optie is niet mogelijk als de reis binnen 4 weken vertrekt.

Annulering door de reiziger
1. Standaard annuleringskosten
Indien u de reisovereenkomst annuleert, zal Speciaal-Busreizen.nl u naast de verschuldigde reserveringskosten, eventuele verzekeringspremies en het Calamatieitenfonds de volgende annuleringskosten in rekening brengen: 

- bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 15% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
- bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.

De hoofdboeker/aanmelder heeft het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te herroepen, tenzij dit recht in de aanbieding is uitgesloten door het gebruik van de term “definitieve boeking”. Er geldt geen herroepingsrecht in geval de reisovereenkomst wordt gesloten binnen 8 weken voor vertrek.

2. Deelannulering
a. Indien een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een overeenkomst annuleert, is hij annuleringskosten verschuldigd.
b. Aan de overblijvende reiziger(s) zal Speciaal-Busreizen.nl een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en op dezelfde reis doen.
c. Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringsgeld verschuldigd.
d. Het totaalbedrag van annuleringsgeld en gewijzigde reissom zal de totale reissom van de oorspronkelijke reizigers nooit te boven gaan. Een eventueel overschot wordt op de nieuwe reissom in mindering gebracht.

3. Minder schade
De reiziger die de reis annuleert, is gehouden de annuleringskosten conform het bepaalde in de vorige leden te voldoen, tenzij hij aannemelijk maakt dat de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal Speciaal-Busreizen.nl deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.

4. Geen kosten bij dekkingsbeperking/uitkeringsvatbare situatie 
Reizen naar een gebied waarvoor een door de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking dan wel uitkeringsvatbare situatie geldt, kunnen door de reiziger vanaf 30 kalenderdagen voor vertrek kosteloos worden geannuleerd of, indien mogelijk en gewenst, omgeboekt.

5. Buiten kantooruren
Annuleringen buiten kantooruren worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende werkdag.

 

Reisdocumenten

Let op !! Gaat uw geboekte dagtocht en/of reis naar het buitenland?  U bent zelf verantwoordelijk voor benodigde reisdocumenten zoals een geldig paspoort of identiteitskaart!  

 

Reispapieren

Ongeveer 1 week voordat u vertrekt, ontvangt u de eventuele kofferlabels, algemene gegevens en uw busvoucher. Hierin staat de definitieve vertrektijd vermeld, evenals de adressen van de hotels waar u verblijft. Laat u deze achter voor de thuisblijvers, zodat zij u in geval van nood kunnen bereiken.

‘s Lands wijs, ‘s lands eer
Een vakantie in het buitenland betekent kennis maken met andere mensen en gewoonten, een andere cultuur en een andere keuken. Dit houdt in dat het altijd anders is dan thuis. Dit is natuurlijk één van de aantrekkelijke kanten van een vakantie, maar het is ook een aspect om met uw vakantieverwachtingen rekening te houden.

Opstaptijd en vertraging
De vertrektijd in de reispapieren is definitief. U dient 15 minuten voor de genoemde vertrektijd aanwezig te zijn op de opstapplaats. Indien u te laat op de opstapplaats aanwezig bent (om welke reden dan ook), kan het zijn dat u de bus mist. U dient dan direct contact op te nemen met het noodnummer. Onze medewerkers nemen met u de mogelijkheden door om op een later tijdstip op een andere opstapplaats of op het verzamelpunt op te stappen. Vervoer en eventuele kosten die hieruit voortvloeien zijn voor eigen rekening. Restitutie van de reissom wordt niet verleend indien u zelf, om welke reden dan ook, de bus heeft gemist.


Overnachtingshotels
Voor al onze reizen waar wij gebruik maken van overnachtingshotels, hebben wij kamers met bad of douche en toilet gereserveerd. Bij het indelen van de kamers zullen wij zoveel mogelijk rekening houden met de door u opgegeven voorkeuren (zie onder preferenties). Door omstandigheden kan het voorkomen dat wij op de heen- en of terugreis van een ander overnachtingshotel gebruik moeten maken dan op uw reisbescheiden staat aangegeven. Een overnachtingshotel beschikt niet altijd over een lift. Het verblijf in een overnachtingshotel is altijd op basis van halfpension, tenzij anders vermeld.

1-, 3- en 4-persoonskamers
De vraag naar eenpersoonskamers is groter dan het aanbod. Helaas worden voor eenpersoonskamers soms kleinere kamers van mindere kwaliteit aangeboden, met minder faciliteiten en minder gunstig gelegen. Speciaal-Busreizen heeft geen invloed op de indeling hiervan. Boekt u een drie- of vierpersoonskamer, dan is het verblijf meestal in een tweepersoonskamer, waar een bed is bijgeplaatst. Dit bed is vaak van mindere kwaliteit en de loop- en leefruimte wordt hierdoor beperkt.

Entreegelden, optionele excursies en Pluspakket
Entreegelden zijn altijd exclusief, tenzij anders vermeld op de pagina van de betreffende reis, en dienen tijdens de reis aan uw chauffeur te worden betaald. Onder entreegelden wordt verstaan; entreegelden voor musea, een kasteel, een nationaal park, etc. In het reisplan staan per reis de eventuele optionele excursies vermeld, die u tijdens de reis aan uw chauffeur betaalt. 

Excursies/overmacht
Het kan slecht weer zijn, de weg kan geblokkeerd zijn, of andere redenen kunnen er de oorzaak van zijn dat wij genoodzaakt worden een excursie ter plaatse te annuleren. Wij zullen in dat geval ons uiterste doen u een alternatief programma aan te bieden.

Voor- en naseizoen
In het voor- en naseizoen kan het voorkomen dat niet alle excursies (volledig) uitgevoerd kunnen worden. Soms zijn deze gesloten, niet in gebruik of niet bereikbaar. Uw chauffeur zal proberen een passend alternatief aan te bieden. Ook dient u er rekening mee te houden dat in de hotels en de plaatsen waar u verblijft bepaalde faciliteiten niet beschikbaar zijn en dat winkels, bars, restaurants, e.d. gesloten zijn.

Onvolkomenheden, opmerkingen of een klacht?
Wij doen ons uiterste best om uw vakantie probleemloos te laten verlopen. Heeft u tijdens uw reis een opmerking of klacht, maak deze dan direct kenbaar bij de accommodatie, uw chauffeur of reisleider. Zij proberen dit dan meteen voor u op te lossen. Als uw klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost, wilt u dan direct contact met ons hoofdkantoor (telefoonnummer +31(0)481-746000 opnemen? Wij zullen proberen te bemiddelen, zodat u onbezorgd van uw vakantie kunt genieten.

 

Ondanks alles toch een klacht?
Is uw reis toch niet naar wens verlopen en zijn eventuele problemen ter plaatse niet opgelost? Dan kunt u tot twee maanden na thuiskomst hiervan schriftelijk melding bij ons maken. Wij beantwoorden uw reacties na afloop van de reis en proberen samen met u een oplossing te vinden. U kunt uw reactie sturen naar info@Speciaal-busreizen.nl.

Voorbehoud
Wij behouden ons het recht voor om het excursie-programma van de diverse reizen aan te passen als daartoe aanleiding is. Speciaal-Busreizen.nl kan geen verantwoordelijkheid aanvaarden voor door derden uitgegeven foto’s, folders en voorlichtingsmateriaal. Kennelijke fouten en vergissingen in deze brochure binden ons niet. Wij behouden het recht voor deze voor vertrek middels errata te wijzigen. Tevens kan een afgegeven vertrekgarantie door omstandigheden worden ingetrokken.

 

Overmacht

Het weer kan slecht zijn, de weg geblokkeerd door een overstroming, of andere redenen kunnen er de oorzaak van zijn dat wij genoodzaakt zijn een excursie ter plaatse te annuleren. In dat geval doen wij ons uiterste best u een alternatief programma aan te bieden. 

Duurzaam Toerisme
Duurzaam toerisme is niets anders dan reizen en tegelijkertijd rekening houden met milieu, mens, natuur en cultuur zodat reizen in de toekomst ook mogelijk blijft. De reisbranche voelt zich hierbij betrokken. Wij voldoen aan de gestelde verplichtingen conform de eisen van de Stichting Milieuzorg Reisorganisatoren. Duurzaam toerisme is niet alleen iets voor reisondernemingen. U bent als vakantieganger daarbij ook een onmisbare schakel.

 


 

Dé Specialist in aangepaste groepsreizen !